Tuesday 1 February 2011

Menjadi terbaik adalah pilihan yang tidak semua orang ada.

OK.
Saya sedikit terkilan hari ini. Atas sebab-sebab tertentu.
Bukan sebab yang besar pun.

Sebab yang kecil,
tapi membuat saya terfikir hampir segala perkara dalam hidup ini.


Begini, saya cuba menyelamatkan seekor anak kucing hari ini.
Comel. Gebu. Cantik.
Kekelabuan dan sedikit belang-belang hitam dibelakang badannya.
Tapi, kelihatan malang. Kakinya patah. Berjalan pun ala-ala Man Dengkot.
Memang Kasihan.

Emak didalam kereta.
"Nampak anak kucing itu" sambil menuding jari.

Saya terpusing-pusing.
"Mana?"
Terpusing lagi.

"Dibawah kereta Harrier itu. Mata kau buta ke?"
Sedikit radikal jawapannya kali ini.
Biasalah, kami memang typical orang johor.
Bukan pemarah sahaja, bergurau pun kadang-kadang ala-ala gurau kera.
Memang keras.

OK,saya sambung semula.

"Oh, nampak. Kasihan. Macam patah je kakinya"

"Nak buat pahala?"
Mak mengutarakan cadangan.

Tiba-tiba.
Menggunakan perkataan yang memeranjatkan spiritual saya.
Sedikit blur.

Tiba-tiba sekali lagi,
mentol muncul dihujung kepala.

"Ohhhh"
Sepantas kilat,saya dengan lantasnya turun dari kereta, membuka bonet, dan terus mencapai beberapa helai tisu (OK, hampir satu kotak tisu sebenarnya).

Orang ramai mula mendongak-dongak kepalanya. Menunjuk-nunjuk jari.
Melihat saya. M
elihat macam tidak pernah melihat orang. Ish.

"Budus!" Hamun dalam hati saya.

Saya peduli apa. Pahala punya pasal.
Saya terus bergerak,
dan terus bergerak menuju ke anak kucing itu.
Duduk sahaja si kecil itu.
Diam.

Tiba-tiba, Harrier bergerak.

"Chill uncle! Ada anak kucing dekat bawah kereta ni"
Pakcik senyum.
Saya masih dgn muka ketat.
Misi sedikit terganggu.

OK.
Kereta dah tiada.
Si kecil masih disitu.
Sakit sangat agaknya.

Tiba-tiba,
ada suara lantang perempuan dari belakang.

"Ada monyet"

*Ish, menganggu betul. Misi penting ni.Mahu jadi hero pun susah*

Saya paling ke belakang.

"What da heck! Monyet dowh"

*Mula mengira*

"Lapan kot. Banyak nak mampus ni"

Tiba-tiba teringat cerita bayi kena bunuh dengan monyet.
Serius berlaku.

Mula sedikit panik.
Tapi, muka still ketat.
Tiba-tiba ada batu dkt sebelah.
*Dan-dan je banyak batu*
Scene semakin menarik.
*evil laugh dalam hati*

Berdiri dengan gagah. Batu ditangan.
Pencubaan gaya-gaya melontar batu-batu kearah monyet.
Sambil menghentak-hentak kaki dengan harapan gerombolan monyet itu lari.
Monyet tidak bergerak langsung.
Mula menunjuk gigi-gigi taring mereka.

Si kucing kecil masih dibelakang.

*Rasa macam dalam scene ala-ala abang cuba menyelamat adik daripada geng kaki pukul budak sekolah*

Saya cuba mara kali. Monyet-monyet semakin berani.
Mula kehadapan.

Saya mencarut.
"S*al!"

Emak didalam kereta mula menekan horn rapidly.
Tiba-tiba,
geng si monyet ini terus melompat.
Betul-betul dihadapan saya.

Saya sepatutnya menendang mereka.
Tapi, lupa cara nak menendang.
Biasalah,
macam kisah manusia-manusia yang melihat hantu,
nak baca Bismillah pun terlupa macam mana.
Adrenalin membuak-buakkan.

Kali ini,saya terus lari kearah kereta.

"Gila banyak. Boleh mati kena kerjakan woh"
Saya membebel.

Tiba-tiba sahaja,
2-3 ekor anjing yang entah datang dari mana.
Berlari menghalau monyet-monyet tersebut.

"Gila menarik siot"
saya membebel untuk kali kedua..


Monyet bertempiaran.
Ibu kucing pun tiba-tiba sampai.
Lewat.
Mungkin kerana susah mahu negotiate dengan si anjing-anjing itu.
Maklumlah, both cats and dogs families have bad history kan.


Akhirnya,
si ibu membawa si kecil pergi.
Selamat.
Anjing-anjing itu pula hilang kisah.
Mungkin selamat rasanya.

Saya tersentak.
Terfikir sejenak.
Seminit dua.
Mungkin inilah apa yang orang kata.
Menjadi terbaik itu bukan pilihan yang semua orang ada setiap masa.

Kadang-kadang kita hanya mampu menjadi yang baik sahaja atau even worst menjadi slightly cruel demi untuk mencapai sesuatu.

Macam incident siang tadi, saya cuba mahu menyelamatkan si kucing kecil itu.
Dengan niat dan harapan, tidak mahu ia dilanggar kereta lain.
Tapi, beberapa perkara sampingan terjadi.
Segerombolan monyet datang menyerang.
Mungkin ia dugaan.
Tapi, saya rasa ia bukan dugaan ataupun

Mungkin,
mungkin sahaja,
Tuhan sudah takdirkan yang hari ini saya tidak dapat menyelamatkan si kucing kecil itu. Mungkin di hari lain.

Ya,saya mungkin ada niat yang baik.
Tapi,
mungkin Tuhan sudah sekali lagi takdirkan anjing-anjing itu adalah penyelamat kucing kecil itu.
Lantas merangkap gelaran 'Si Terbaik' dalam kejadian itu.
Dan saya pula, mungkin hanya yang 'Si baik-baik' sahaja.

=)

Moral of stories: Lain kali jangan cuba-cuba interfere dalam hal-hal haiwan. Mereka ada penyelesaian mereka sendiri.

p.s: Semoga kamu selamat ye Si Kecil.

2 comments:

adi kayat said...

terbaiklah story..dramatis siot

dunia haiwan memang kompleks

The Z A M said...

Mungkin aku akan faham.
dan engkau juga.

Jika, aku seorang burung.
dan engkau seorang, OK burung juga.